Wild Hawk
Wild Hawk (alebo tiež jednoducho „Havko“) bol môj prvý „lietajúci“ model. V základe išlo o čínsky RTF (ready-to-fly) set z EPP – stačilo nalepiť chvost… Pozrime sa na tohoto často vychvaľovaného chlapíka trošku bližšie.
Rozpätie je 1380 mm, pohon zabezpečuje jednosmerný motor 400vka s tlačnou vrtuľou, napájaný 7-článkom NiMh o kapacite 1300 mAh, súčasťou sú už osadené 2 servá pre výškovku a smerovku a jednosmerný regulátor, ktorý má jednu zvláštnosť: nevie, či je zopnutý motor, preto ten sa spína zvlášť tlačidlom. Model je vzhľadovo neatraktívny (slušne zamaskovaný fakt, že je škaredý ako opica). Principiálne ide o čínsku kópiu známeho „školského“ modelu od Multiplexu EasyStar.
Ako prijímač som použil 5-kanál od Jeti, rádio je moja Futaba FX-18. Lietadlo lietalo v pohode hneď v základe, ale nemalo prebytok výkonu ani moc dobré manévrovacie schopnosti, čo ho obmedzovalo na lietanie iba vo vetre do 5m/s – aj to už bol celkom horror. Preto hneď prišla prvá úprava: dorobenie krídelok, výmena motora za Mig 480, predĺženie nosníku a zväčšenie vrtule.
Výmena motoru sa ukázala ako nedostatočná – 400 za 480 Race nemá veľký význam. Lietadlo splnilo svoj účel – pre začiatočníka je to skutočne skvelá voľba za skvelú cenu, prežije mnohé havárie aj zlé zaobchádzanie, žiaľ, časom omrzí – lietadlo preto skončilo v skrini…
Neskôr (so sprístupnením trhu s lacnými komponentmi) som ho oprášil a vymenil som pôvodný motor za čínsky strieďak HXT 2835 (Turnigy) s jednoduchým regulátorom SuperSimple 30A. Vymlátenú NiMh batériu som nahradil 2200 mAh 3S Lipo batériou Zippy-H. Okrem toho som dorobil odnímateľnú pumovnicu pre vypúšťanie parašutistov, cukríkov či konfiet a nočné LED osvetlenie na nočné lety (foto bez nosníka krídel, preto sú jemne ovisnuté)…
Letový prejav takto upraveného Wild Hawka sa radikálne zmenil. Poslušné začiatočnícke lietadlo sa zmenilo na divú beštiu, ktorá dokáže takmer zázraky. Lietať vie aj v silnejšom vetre (vtedy je nutné pristávať s nahor vysunutými krídelkami pre zníženie vztlaku), v noci, vie zabaviť aj potešiť, vie plachtiť aj „trhať nebo“… Z „odloženej zdochliny“ sa tak opäť stal jeden z mojich najčastejšie lietaných modelov.
Klady: Dobrá cena, odolný materiál, skvelý model na výuku, veľa odpustí, veľa vydrží a je vďačný a poslušný… Extrémne jednoduchá údržba a opraviteľnosť, skvelá skladovateľnosť a prenositeľnosť (roky som ho nosil v taške od plutiev).
Zápory: V základe je krátky nosník (hrozí odlomenie konca krídla, kamarátovi sa stalo), absencia krídeliek, časom sa mi odlomila podvozková noha (faktom však je, že som ju často prepínal). Zadné koliesko vypadáva (2x som ho našiel, tretí krát nie – zmenil som ho za ostrohu).
Verdikt: Rozhodne je to model, ktorý môžem odporučiť každému, no skutočné nutná úprava sú krídelka a silne odporúčaná je výmena motoru za striedavý inrunner rovnakej veľkosti, ako je pôvodná 400vka. Lietadlo tak nestráca z svojej zábavnosti ani po rokoch a stále sa dá jednoducho modifikovať – ťahal som ním už stuhy, odvážal odpad z letiska (!), v noci sa hral na UFO a strašil šoférov, bavil decká vyhadzovaním parašutistov… Je to iba na vašej fantázii a tej sa medze nekladú – toto lietadlo zvládne hádam všetko…
Plán do budúcnosti: čo takto plaváky??
Pekné ale uv=ital by som video. 🙂
Hej, dik za super prispevok. Uz sa radujem na dalsie co pridu.
ako si spravil tu pumovnicu?